Afvallen door te eten?

Als we denken aan afvallen, zullen er zeker mensen zijn die denken dat het draait om minder eten. Maar niets is minder waar! Het gaat niet om minder eten, het gaat om slimmer eten. Het binnenkrijgen van genoeg en de juiste voedingsstoffen zal al snel veel verschil maken, alleen op een gezonde manier. Wat dacht je bijvoorbeeld van een eiwitrijk dieet?

Eiwitten

Eiwitten worden ook wel proteïne genoemd. In eiwitten zitten verschillende calorieën en aminozuren. Uit calorieën haalt het lichaam energie, waarmee we de dag doorkomen. Aminozuren worden gezien als bouwstenen voor eiwitten. Eiwitten zijn dan zelf ook weer bouwstenen voor het lichaam. Voldoende eiwitten helpen om spieren, pezen, organen en andere delen van het lichaam op te bouwen en te onderhouden. Daarnaast helpen ze ook nog eens met het aanmaken van kraakbeen, hormonen, bloed, haar en nagels.

Een deel van aminozuren benodigd maakt het lichaam zelf aan. Het andere gedeelte wordt uit eten gehaald. Vooral vlees, kip en vis zijn rijk aan eiwit, maar het is in al het eten te vinden. Er zijn dierlijke en plantaardige eiwitten. Dierlijke eiwitten zitten in vlees, vis, zuivel en eieren. Voor de vegetariërs en veganisten zijn peulvruchten, granen, noten en paddenstoelen om te eten.

Deze twee aspecten, de calorieën en aminozuren, zijn belangrijk voor het onderhouden van gezonde spieren en een gezond lichaam. Daarom hoort iemand genoeg eiwitten binnen te krijgen.

Eiwitrijk dieet

Duidelijk is nu waarom iemand genoeg eiwitten binnen hoort te krijgen. Hoe werkt een eiwitrijk dieet dan? Een eiwitrijk dieet draait volledig om het eten van veel eiwitten en weinig koolhydraten. Energie voor door de dag heen wordt gehaald uit te eiwitten. Een deel van deze energie wordt meteen omgezet in warmte. De rest gaan naar de spieren toe. Eten van eiwitten helpt met het hebben van een verzadigd, of vol, gevoel. Hierdoor zal iemand door de dag heen wat minder honger hebben en minder snel naar snacks grijpen. Dit gebeurt juist vaker wanneer er veel enkelvoudige koolhydraten worden gegeten.

Koolhydraten worden onderverdeeld in twee soorten. Dit zijn de enkelvoudige en meervoudige, of complexe, koolhydraten. Enkelvoudige koolhydraten worden snel afgebroken door het lichaam, waardoor er een snelle stijging in de bloedsuiker komt. Deze stijging blijft echter niet lang en wanneer het gedaald is, dan komt er meer honger. Enkelvoudige koolhydraten zijn te vinden in chips, snoep en koek. Deze producten zijn dus niet heel vullend, waardoor iemand snel weer wat zal eten. Meervoudige koolhydraten worden over een periode van een langere tijd afgebroken. Wil je afvallen? Dan is het handig om minder enkelvoudige koolhydraten te eten en te letten op de meervoudige koolhydraten. Deze zitten bijvoorbeeld in groente, noten en zoete aardappelen.

Kortom, een eiwitrijk dieet werkt omdat er minder gevoel van honger is door de dag heen, terwijl iemand tegelijkertijd wel genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Een gezonde manier van afvallen. Door gewoon te eten!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *